Sideways: om”kropumulige” drenges veje til identitet og relationer via sundhedsfremme i skolen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Dokumenter

  • Fulltext

    Forlagets udgivne version, 187 KB, PDF-dokument

I artiklen undersøges elevers erfaringer med identitetsdannelse og relationer i skolen. Det empiriske materiale udgøres af deltagerobservationer og uformelle samtaler med ni 12-13 åriges skoledrenge med læringsudfordringer og konflikter med voksne og andre elever. Drengene er fulgt gennem et sundhedsfremmeprojekt, Cykelholdet, med fokus på at skabe sammenhæng mellem fysisk aktivitet, inklusion samt læringsmæssige og pædagogiske mål. Teoretisk er tilgangen inspireret af Davies og Harré (2014). Via begreberne ”subjectification”, ”being”, ”becoming”, og ”positioning” undersøger artiklen deltagernes diskursive og sociale praksisser. Herved illustrerer analysen, at eleverne individuelt og sammen ”gør” Cykelholdet, som sted/tid og ad deres egne individuelle og fælles veje etablerer og genforhandler problemorienterede subjektpositioner, hvorved sundhedsfremme kan navigeres, på andre måder end som "kropumulige" drenge. Artiklen bidrager med empirisk viden, dels om sundhedsfremme i skolen med fokus på tiltag mod ulighed i sundhed blandt børn og unge, dels med viden om hvordan sundhedsfremme ”gøres” af elever med læringsudfordringer og konflikter. Artiklen præsenterer viden, der kan danne afsæt for at udvikle mere varierede tiltag til sundhedsfremme i skolen og lokalt tilpassede løsninger, som kobler læring til trivsel og bevægelse på måder, der har relevans for denne gruppe af elever.
Bidragets oversatte titelSideways: how “impossible” schoolboys pave their way to identity and relationships via health promotion in school
OriginalsprogDansk
TidsskriftNordic Welfare Research
Vol/bind6
Udgave nummer1
Sider (fra-til)93-104
Antal sider12
ISSN2464-4161
DOI
StatusUdgivet - 2021

Bibliografisk note

Publisher Copyright:
Copyright © 2021 Author(s).

    Forskningsområder

  • Health inequalities, health promotion, qualitative research, school, youth

ID: 361394076