22. april 2024

🎓 Professor Sue Ziebland besøger Center for Almen Medicin på Københavns Universitet

Portræt af Sue Ziebland foran gul mustensvæg

Sue Ziebland er professor i medicinsk sociologi ved Oxford University's Nuffield Department of Primary Care Health Sciences og seniorforsker ved National Institute of Health and Care Research. Hun besøger Center for Almen Medicin på Københavns Universitet i tre uger i april.

Velkommen til Center for Almen Medicin. Hvad bringer dig til København - rent forskningsmæssigt?

Det glæder mig at være her, og jeg er virkelig begejstret for at deltage i dette forskningsprojekt. Jeg kommer fra Oxford med det formål at bidrage til en tværnational analyse af de forskellige tilgange, der er blevet implementeret (og ofte tilpasset eller opgivet) under Covid-19-pandemien med henblik på at give patienter adgang til praktiserende læger. Dette projekt inkluderer også en dansk del, som er en del af det fokuserede etnografiske studie, der undersøger 8 praktiserende læger i England.

Hvordan kan forskningsmiljøet her på centret gøre dig mere vidende om patienters adgang til praktiserende læger?

Efter at have tilbragt tid på afdelingen tidligere, inklusive et 4-ugers besøg tilbage i 2016, er jeg blevet bekræftet i, at dette miljø er særligt velegnet og stimulerende for samfundsvidenskabeligt orienterede kvalitative forskere inden for almen medicin. Jeg sætter stor pris på muligheden for at have tid til samtaler og for at lære mere om mine kollegers arbejde. Det er også utroligt værdifuldt at være en del af et miljø, hvor mine kolleger så venligt skifter sprog for at inkludere mig i deres diskussioner.

Hvorfor er det vigtigt i et bredere perspektiv at lære mere om patienters adgang til praktiserende læger?

De lange ventelister til praktiserende læger har ført til hyppige skrækhistorier i de britiske medier. Almen praksis står over for betydelige udfordringer med det stigende behov, hvilket resulterer i, at mange kliniske medarbejdere, både erfarne og nyuddannede, vælger at forlade arbejdsstyrken eller endda landet. Dette har fået mange patienter, især de yngre og mere raske, til at søge privat, online lægekonsultation. Som et forskerhold med fokus på anvendt forskning, der søger at forstå disse ændringer, føler vi, at der er meget at lære ved at sammenligne forholdene på tværs af lande med lignende sundhedssystemer, men med forskellige politiske drivkræfter og offentlige forventninger.

Læs mere om Sue Ziebland og hendes forskning her.