3. april 2024

💡 Knyt universiteterne tættere til primærsektoren i fremtidens sundhedsvæsen 💡

Almen praksis og resten af primærsektoren får et endnu større ansvar for befolkningens sundhed i fremtidens sundhedsvæsen. Derfor bør universiteterne nu knyttes tættere til primærsektoren for at indfri ønsket om en stigning på 43 pct. i antallet af speciallæger i almen medicin.

Det skriver Jørgen Kurtzhals, prodekan for uddannelse på Faculty of Health and Medical Sciences, UCPHTheis Lange, institutleder for Institut for Folkesundhedsvidenskab og Frans Boch Waldorff, leder for Center for Almen Medicin ved Københavns Universitet i Altinget i dag.

”At samtænke forskning og uddannelse, når almen praksis skal styrkes, er en lavthængende frugt, som bør udnyttes,” siger Frans Boch Waldorff, som sammen med sine kolleger giver tre anbefalinger, som skal afhjælpe manglen på speciallæger i almen medicin:

👉 Tænk forskning og uddannelse ind i værdikæden, når almen praksis skal styrkes. Giv praktiserende læger mulighed for forskningsstillinger som kliniske lektorater og professorater med ansættelse i praksis.

👉 Gør speciallægeuddannelsen i almen medicin mere attraktiv for at øge rekruttering til faget. Målret ressourcer til almenmedicinsk forskning, uddannelse og lægernes faglige tilknytning til universitetet – ligesom på hospitalerne.

👉 Styrk landsdele, som har utilstrækkelig lægedækning, ved at oprette praksisklynger med tilknytning til et universitært miljø. Praksisklynger tiltrækker talentfulde unge læger, bidrager til problemløsning, skaber stærke fagmiljøer og modarbejder ulighed i sundhed.

Universiteterne er klar til at bidrage og ser frem mod sundhedskommissionens anbefalinger i foråret.

Læs hele artiklen på Altinget.