6. februar 2024

Brugen af høreapparater mindsker måske risiko for demens hos ældre

en ældre mand set fra siden med skæg, tæt på ansigtet

I denne kohorteundersøgelse, der omfattede 573088 personer, var høretab signifikant forbundet med en 7% højere risiko for demens. Mennesker med høretab, som ikke brugte høreapparater, havde betydeligt højere risiko for demens sammenlignet med høretab, der brugte høreapparater.

Selvom den kliniske relevans af disse resultater stadig er uklar, tyder undersøgelsesresultaterne på, at behandling af høretab med høreapparater kan være forbundet med reduceret risiko for demens, hvilket kræver en bedre forståelse af sammenhængen mellem høretab og demens som et kritisk skridt for udvikling af forebyggelsesstrategier.

”Selvom vi fandt, at høretab var forbundet med øget risiko for demens, var den observerede stigning i risiko betydeligt lavere end i tidligere undersøgelser, hvilket understreger behovet for flere longitudinelle undersøgelser af høj kvalitet, så den kliniske relevans af denne sammenhæng kan bestemmes”, siger læge og professor Frans Boch Waldorff fra Center for Almen Medicin på KU.

Læs hele studiet her.