2. oktober 2023

Gør sundhedssystemet raske mennesker syge?

Det korte svar er ja, og de lidt længere svar kan du høre i en podcast, som journalist Lone Frank fra Weekendavisen har optaget med professor og speciallæge i almen medicin på Center for Almen Medicin på Københavns Universitet John Brandt Brodersen.

En af podcastens hovedpointer er ”formelen” 60-30-10: 60% af det vi gør som sundhedsprofessionelle kunne kaldes god klinisk praksis, 30% har ingen eller ringe værdi og de sidste 10% er decideret skadeligt for patienterne. Overdiagnostik er en stor bidragsyder til disse 10%, hvor vi som sundhedsprofessionelle unødvendigt gør mennesker til patienter.   Overdiagnostik skader os alle: Det skader de mennesker som får en unødvendig diagnose, både økonomisk, fysisk, psykisk og socialt og skader vores folkesundhed, fordi vi kunstigt øger sygeligheden i befolkningen. Overdiagnostik skader også vores sundhedsvæsen, fordi vi anvender unødvendige ressourcer på at diagnosticere, behandle, rehabilitere og kontrollere mennesker som egentlig ikke var syge. Og dermed vores samfund, fordi vi spilder en masse ressourcer i vores sundhedsvæsen og sågar klimaet pga. et ikke ubetydeligt CO2 udslip fra øgede unødvendige kliniske aktiviteter.

Hør podcasten her: Gør sundhedssystemet raske mennesker syge? | Weekendavisen

Månedsskrift for almen praksis har også udgivet to podcasts med fokus på overdiagnostik med John og Alexandra Brandt Ryborg Jønsson, som er antropolog og lektor i sundhed og samfund på Roskilde Universitet og associeret til Center for Almen Medicin på KU. Vært er Christian Vøhtz.

Episode 1: Hvad er overdiagnostisk og hvilken betydning har det for dig, dine patienter og for samfundet? Vi ser på hvordan fænomenet udspiller sig i den kliniske hverdag og kigger på hvad det er i vores samtid der driver udviklingen hen imod flere diagnoser.  Overdiagnostik #1 (buzzsprout.com)

Episode 2: Vi taler blandt andet om helbredstjek, prædiagnoser og overdiagnostisk inden for det psykiatriske felt. Overdiagnostik #2 (buzzsprout.com)

Sammen har Alexandra og John skrevet bogen: ”Snart er vi alle patienter”.